Lifestyle, Zdrowy styl życia

Rozstęp mięśni prostych brzucha po ciąży

Urodziłaś jakiś czas temu, a Twój brzuch po mimo diety i ćwiczeń nadal wygląda jakbyś była w ciąży? Rozstęp mięśni prostych brzucha dotyka wiele kobiet po ciąży. Dlaczego tak się dzieje?

Problem ten dotyczy kobiet szczupłych, jak i tych, które walczą z nadprogramowymi kilogramami. Bez względu na sylwetkę rozstęp mięśni prostych brzucha charakteryzują się u każdej tym samym, wyczuwalną dziurą w brzuchu i/lub odstającym trójkątem, wiotką i pomarszczoną skórą w okolicy pępka.

Rozstęp mięśni prostych brzucha polega na tym, że między mięśniami powstaje przestrzeń. Mięsień prosty brzucha jest dużym mięśniem biegnącym od żeber do spojenia łonowego. W ciąży może się rozciągnąć nawet do 15–20 cm. Właściwie rozchodzi się powięź, czyli torebka, która otacza mięsień i która nie wraca już do swojej formy. Przypomina to taką samą sytuację, gdy rozciągniemy woreczek foliowy powstanie wtedy miękka błonka i woreczek nie wróci już do dawnej formy. Podobna błonka powstaje w brzuchu między prawym, a lewym mięśniem brzucha. Jeżeli rozciągną się mięśnie to rozciągnie się błonka. Raz rozciągnięte więzadło czy ścięgno nigdy nie wraca już do swojej prawidłowej funkcji.

Mięsień prosty brzucha dzieli się na dwie części, umieszczone z dwóch stron wzdłuż linii ciała. Łączą się one są ze sobą za pomocą tzw. kresy białej. W czasie ciąży rozrastająca się macica i działanie hormonów rozluźniających prowadzą do rozciągnięcia mięśni brzucha. Po porodzie, kiedy macica zaczyna się obkurczać, mięśnie powinny wrócić na swoje miejsce. Nie zawsze jednak do tego dochodzi. Na skutek tego pomiędzy jednym a drugim mięśniem może powstać charakterystyczna przerwa biegnąca przez środek brzucha. Odsunięte od siebie mięśnie nie tworzą już silnej przedniej ściany brzucha i osłabiają jego boczne ściany. Rozejście pojawia się najczęściej w drugiej połowie ciąży i uwidacznia się po porodzie.

Samo rozejście kresy nie jest zagrożeniem dla mamy. Stanowi to jednak defekt estetyczny i może utrudniać codzienne funkcjonowanie oraz prowadzić do nieprzyjemnych dolegliwości. Nawet najprostsze czynności mogą wiązać się z bólem i pogłębiać problem. Pozostawienie sprawy tak jak jest może wiązać się z częstym bólem pleców, zaburzeniem statyki narządu rodnego, przepukliną brzuszną, wysiłkowym nietrzymaniem moczu.

Przyczyn rozstępu mięśni może być wiele: ciąża mnoga, duży przyrost masy ciała w ciąży, brak albo nadmiar aktywności w ciąży, duże dziecko, zbyt duże napięcie mięśni brzucha, liczne przebyte ciąże, słabe mięśnie brzucha i grzbietu, krótkie odstępy czasu pomiędzy ciążami czy dźwiganie ciężkich rzeczy w czasie ciąży i w połogu.

Rozejście mięśni brzucha można korygować za pomocą odpowiednich ćwiczeń, dobranych przez fizjoterapeutę lub rehabilitanta. Niedostosowane ćwiczenia mogą pogłębiać problem.

Jak rozpoznać rozstęp mięśni brzucha?

U osób, które się z tym borykają, charakterystyczne jest wyczucie zgłębienia w odcinku od mostka do brzucha. Wystarczy, że podczas leżenia na płaskiej powierzchni (ugięte kolana, stopy na podłodze, uniesiona głowa i łopatki) dotkniemy brzuch w linii: mostek, pępek, spojenie łonowe. Jeżeli w tych miejscach nasze palce wyraźnie się zapadną, może to oznaczać rozstęp mięśni.

Rozstęp mięśni prostych brzucha należy zawsze skonsultować ze specjalistą. Może go rozpoznać ginekolog podczas wizyty kontrolnej po porodzie. USG brzucha pozwoli stwierdzić, jak wielki jest rozstęp i czy nie zachodzą inne trudności. Po konsultacji z fizjoterapeutą można rozpocząć terapię, której celem jest rozluźnienie otaczających napiętych tkanek. Powrót do dawnej formy jest możliwy, choć może wymagać cierpliwości. Czasami, gdy deformacja jest znaczna, można pojawić się konieczność ingerencji chirurgicznej.

Co robić aby problem się nie pogłębiał?

Po porodzie unikaj dźwigania, w tym także przenoszenia dziecka w foteliku samochodowym, ponieważ stanowi to spore obciążenie dla organizmu. Przy rozstępie mięśni prostych brzucha odpadają intensywne ćwiczenia, podnoszenie ciężarów (w tym starszych dzieci) i przede wszystkim zakazane są klasyczne brzuszki. Ważne jest także wprowadzenie kilku zmian podczas wykonywania codziennych zajęć. Przykładowo, kiedy wstajesz z łóżka lepiej najpierw przekręcić się na bok niż energicznie zrywać na nogi.

Zrezygnuj też z pomysłu noszenia pasów poporodowych i gorsetów. Tego typu produkty nie tylko utrudniają oddychanie, lecz także uniemożliwiają prawidłowe działanie mięśni brzucha, dna miednicy, przepony, co w efekcie prowadzi do pogłębienia problemów zdrowotnych. Dodatkowo mogą przyczynić się one do problemów z kręgosłupem oraz do wystąpienia takich nieprzyjemności jak nietrzymanie moczu i obniżenie narządów (pod wpływem ucisku narządy wewnętrzne są spychane w dół, co dodatkowo obciąża mięśnie dna miednicy).

Daj sobie czas przynajmniej do końca połogu, aby organizm miał chwilę na stopniowy powrót do formy. Należy również pamiętać, że hormony relaksujące działają nawet do 6 miesięcy po porodzie i rozluźniają nie tylko kresę białą, lecz także wszystkie więzadła i stawy w organizmie. Zbyt wczesne, nieodpowiednio dobrane, zbyt obciążające treningi mogą wyrządzić więcej szkody niż pożytku. 

Udostępnij to!
  • 8
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    8
    Udostępnienia
  • Joanna Abelska

    Dzięki za komentarz. Po między tekstem mniej więcej po środku jest zdjęcie przedstawiające mięśnie brzucha w prawidłowym ułożeniu, jak i z rozstępem. Jednak dzięki za podpowiedź. Wpis uzupełnię o dodatkowe, poglądowe zdjęcia.