Lifestyle

Poznaj 5 sposobów na walkę ze stresem

Stres towarzyszy nam w życiu prawie cały czas. Raz jest silniejszy, raz jest słabszy, a są dni, kiedy nie ma go wcale. Jednak w czasach, w jakich żyjemy teraz, niestety jest tak, że stres jest spory i czasem mocno odbija się na naszym zdrowiu fizycznym, jak i psychicznym. Szukamy sposobów na jego zniwelowanie, próbujemy go wyciszyć, ale i tak po chwili wszystko wraca do normy i się poddajemy.

Poniżej przedstawię Ci kilka sposobów na to, aby odmienić swoje życie i nauczyć się skutecznie radzić sobie ze stresem:

  1. Naucz się planować. Codziennie wieczorem planuj 3 priorytetowe zadania na następnym dzień, które musisz wykonać tego dnia. Rozplanuj je również w czasie. Określ, o której godzinie się tym zajmiesz i ile czasu potrzebujesz na zrealizowanie danego zadania. W tym czasie zajmujesz się tylko i wyłącznie jednym konkretnym zadaniem. Po zakończonym zadaniu przechodzisz do kolejnego.
  2. Lista „Mogę jeszcze” są to zadania, które możesz wykonać jeszcze danego dnia, ALE dopiero po skończeniu 3 priorytetowych zadań, które MUSISZ wykonać danego dnia. Czyli są to rzeczy/zadania, które możesz zrobić, ale nic się nie stanie, jeśli nie zdążysz ich wykonać.
  3. W momencie pojawienia się sytuacji, która wywołuje stres i sprawia, że zaczynasz czuć się psychicznie kiepsko, nie utożsamiaj się z tymi uczuciami, mówiąc: „Jestem niespokojna”; „Jestem zła”. Używaj bezstronnej frazy, mówiąc: „Czuję się niespokojna”; „Czuję w sobie złość”. Używanie zwrotu jestem, utożsamia Cię z danym odczuciem, przez co zaczynasz się stresować, za to używanie czuję się, wskazuje na tymczasowy stan, a nie Twoją tożsamość.
  4. Patrz na świat bardziej optymistycznie. Aby zyskać bardziej optymistyczne nastawienie:
    – oglądaj filmy biograficzne o ludziach, którzy pomimo pojawiających się trudności osiągnęli sukces;
    – unikaj chemicznychdepresantównp. alkoholu, gasi entuzjastyczne podejście, aby próbować nowych i pozytywnych rzeczy;
    – unikaj ludzi, którzy są chronicznie negatywni, gdyż ich negatywne nastawienie jest zaraźliwe;
    – trzymaj się ludzi, a nawet nawiąż przyjaźń z osobami, które nieustannie dążą do polepszenia swojego życia, trzymaj się tych, którzy realizują swoje marzenia, a pociągną Cię w tę podróż ze sobą;
    – zacznij doceniać siebie za swoje małe i duże osiągnięcia oraz miej zaufanie do siebie;
    – bądź połączeniem optymisty i pesymisty, nie musisz mieć optymistycznego nastawienia do wszystkiego, ale bardziej optymistyczne podejście pomoże Ci zrównoważyć negatywność.
  5. Przed snem słuchaj muzyki spokojnej (medytacyjna, relaksacyjna, dźwięki natury). Na Youtube jest bardzo dużo muzyki relaksacyjnej i na pewno znajdziesz dla siebie tą odpowiednią. Słuchanie takiej muzyki przed snem pomoże Ci się wyciszyć, poukładać lub wyciszyć chaotyczne myśli w głowie i spokojnie zasnąć. Muzyki spokojnej słuchać możesz również podczas wykonywania trudnych zadań, które sprawiają, że czujesz się niespokojnie, lub czujesz się zestresowana. Nie martw się, słuchanie takiej muzyki podczas wykonywania zadań nie sprawi, że zaczniesz robić się senna czy mniej produktywna. Muzyka spokojna obniży w Tobie poziom kortyzolu i pomoże Ci się skupić na wykonywanym zadaniu.

Te kilka sposobów pomoże Ci radzić sobie ze stresem w swoim życiu. Wiem, że na chwilę obecną myślisz sobie, że Ci się nie uda, że to na Ciebie nie będzie działać. Wydaje Ci się to śmieszne. Próbuj, eksperymentuj, szukaj tego jedynego swojego sposobu na walkę ze stresem. Wierzę w Ciebie, wierzę, że chcesz sobie pomóc i Ty również uwierz w siebie. Poradzisz sobie, tylko musisz być konsekwentna w tym, co robisz oraz cierpliwa, bo efekty nie będą od razu po pierwszym razie, pamiętaj.

  • Kasia Goch

    U mnie np. stres redukuje patrzenie na zwierzęta ☺

    • Joanna Abelska

      Wow, super sposób. O tym jakoś nie pomyślałam, ale w sumie coś w tym jest 🙂 Muszę kiedyś spróbować 🙂

  • Ja ostatni duży stres zaliczyłam przy sesji. No, ale sytuacja jak najbardziej uzasadniona, tym bardziej, ze to była moja pierwsza prawdziwa sesja i roczne egzaminy. Jak sobie radziłam? No właśnie planem, ale tylko na okres sesji. Miałam dokładnie rozpisane tematy czy zagadnienia na dany dzień, po za tym zaczęłam jak najwcześniej, doliczyłam dni na powtórki a dzień przed nie tykałam już materiału. To działa na mnie dobrze – dzień przed wszystko olać 🙂

    Po za tym nie stosuję tego typu rzeczy jak listy, plany bo własnie mnie stresują 🙂 „och, jeszcze to i to, nie zrobiłam tego, ale jestem do dupy”. U mnie tak to działa. Ale oczywiście wszystko zależy od zobowiązań, bo jeśli ktoś coś MUSI no to MUSI i wtedy plan pewnie pomaga 🙂

    Nigdy nie zrozumiem relaksacyjnej muzyki, serio. Miałam kolegę, który zasypiał czy dźwięku odkurzacza w słuchawkach…sama próbowałam też słuchać, jakiś deszcz czy coś…ale… no nie, to nie dla mnie. Przegapiłam warsztaty walki ze stresem w pierwszym semestrze, może dlatego 🙂

    • Joanna Abelska

      Tak, stres przy sesji jak najbardziej jest uzasadniony 😉 Super, że znalazłaś przy tym sposób aby z tym stresem sobie jednak poradzić i nie pozwolić aby ten stres uniemożliwił Ci zdanie egzaminów.

      Ja przy muzyce relaksacyjnej usypiam bo właśnie ona mnie uspokaja, pomaga mi się wyciszyć i zasnąć 🙂

      Wiadomo każdy ma swój sposób na walkę ze stresem i na każdego będzie działać coś innego 😉

  • Czasem z tym optymizmem u mnie słabo, ale staram się nad tym mocno pracować 🙂