Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Spożywanie zalecanych w piramidzie różnorodnych produktów spożywczych w odpowiednich ilościach i proporcjach oraz codzienna aktywność fizyczna są kluczem do zdrowego i dobrego samopoczucia.

Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności fizycznej co to jest? 

Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej wraz z 10 zasadami i opisem jest najprostszym i zwięzłym sposobem wyrażenia zasad prawidłowego żywienia, a realizacja jej daje szansę na zdrowe długie życie oraz zachowanie sprawności intelektualnej i fizycznej do późnych lat życia.

Piramida kierowana jest do wszystkich osób zdrowych w celu zachowania zdrowego i dobrego stanu życia. Jednak pamiętać należy, że w przypadku gdy współistnieją choroby cywilizacyjne (typu cukrzyca, otyłość, choroba niedokrwienia serca, nadciśnienie, osteoporoza) może być konieczna modyfikacja zaleceń w porozumieniu z lekarzem i dietetykiem. W wielu przypadkach tych chorób zastosowanie podanych zaleceń może pomóc zahamować rozwój tych chorób już w pierwszej ich fazie.

10 zasad Zdrowego Żywienia związanych z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywnością Fizyczną

  1. Spożywaj posiłki regularnie (4-5 posiłków co 3-4 godziny)
  2. Warzywa i owoce spożywaj jak najczęściej i w jak największej ilości, co najmniej połowę, tego co jesz. Pamiętaj o właściwych proporcjach: 34 – warzywa i 1/4 owoce.
  3. Spożywaj produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
  4. Codziennie spożywaj co najmniej 2 duże szklanki mleka. Możesz je zastąpić jogurtem, kefirem – częściowo – serem.
  5. Ograniczaj spożywanie mięsa (zwłaszcza czerwonego i przetworzonych produktów mięsnych do 0,5 kg/tyg.) Jedz ryby, nasiona roślin strączkowych i jaja.
  6. Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych. Zastępuj je olejami roślinnym.
  7. Unikaj spożycia cukru i słodyczy (zastępuj je owocami i orzechami).
  8. Nie dosalaj potraw i kupuj produkty z niską zawartością soli. Używaj ziół – mają cenne składniki i poprawiają smak.
  9. Pamiętaj o piciu wody, co najmniej 1,5 l dziennie.
  10. Nie spożywaj alkoholu.

Poza żywieniem dla naszego zdrowia bardzo ważna jest codzienna aktywność fizyczna, co najmniej 30-45 minut dziennie.

Stosowanie przynajmniej większości tych zaleceń korzystnie będzie wpływać na stan naszego zdrowia jak i samopoczucia.

 

 

źródło:

http://www.izz.waw.pl/pl/zasady-prawidowego-ywienia

http://www.izz.waw.pl/attachments/article/7/Piramida%20Zdrowego%20%C5%BBywienia%20i%20Aktywno%C5%9Bci%20Fizycznej%20Broszura.pdf

Please follow and like us:
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial